• March 19, 2024

الکتروموتور و انواع آن به همراه موتور گیربکس کوچک

الکتروموتور یا موتور الکتریکی

نوعی ماشین است که انرژی الکتریکی را به حرکت مکانیکی تبدیل می کند. ایده کلی بر این اساس است که وقتی که یک هادی حامل جریان الکتریسیته تحت اثر یک میدان مغناطیسی قرار می گیرد نیرویی بر روی آن هادی حامل جریان از سوی میدان مغناطیسی اعمال می شود . اغلب موتورهای الکتریکی دوار هستند .اما موتور خطی هم وجود دارند.

هر موتور الکتریکی دوار از دو بخش متحرک و محرک تشکیل شده است .که به بخش متحرک روتور و به بخش ثابت که معمولا درون موتور قرار دارد استاتور یا ایستانه نیز می گویند . در یک الکترو موتور، روتور به علت گشتاوری که ناشی از نیروی که توسط میدان مغناطیسی ایجاد شده در استاتور است به حول محور خود می چرخد.الکتروموتورها بنا به نوع مصرف  آنها به صورت الکتروموتور دو دور ، الکتروموتور سه فاز ، الکتروموتور تک فاز و یا الکترو موتور دور بالا  و … مورد استفاده و انتخاب می شوند.

 

موتورهاي يونيورسال

موتورهای یونیورسال موتورهای چرخشی هستند شبیه به موتورهای DC اما طراحی شده‌اند برای ولتاژ DC با AC تکفاز. سیم‌پیچی‌های استاتور و رتور این موتورها به صورت سری بین کموتاتور رتور متصل شده‌اند. بنابراین موتورهای یونیورسال همچنین معروف هستند به موتورهای AC سری یا یک موتور با کموتاتور AC. موتورهای یونیورسال می‌توانند کنترل شوند با راه‌انداز زاویه فاز و یا راه‌اندازهای برشگر.

موتورهای یونیورسال یک مشخصه گشتاور- سرعت با افت زیاد از یک موتور DC را دارد.

نمونه کاربرد در جاروبرقی، دریل و وسایل آشپزخانه

موتور القايي تك فاز

چندین نوع موتور القایی تک فازکه امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، وجود دارد. به طور اساسی آنها یکسان هستند مگر برای وسایل راه‌اندازی. آنها طبقه‌بندی می‌شوند به :

موتور‌های القایی با انشقاق فاز

موتور با استارت خازنی

که این به صورت الکتروموتور پایه دار (B3) ، الکتروموتور فلنج دار (B5) ، الکتروموتور پایه فلنج (B35) و الکتروموتور پایه نیم فلنج (B34) در دو نوع تکفاز و سه فاز که قابل کوپل شدن با انواع موتور گیربکس کوچک هستند . الکتروموتور چینی قابلیت کوپل با انواع گیربکس و پمپ ها را دارند.

 

 

معيارهاي انتخاب موتور

دردست بودن منبع تغذیه

شرط یا عوامل راه اندازی

مشخصه‌های راه اندازی (گشتاور – سرعت) مناسب

سرعت عملکرد کار مطلوب

قابلیت کارکردن به جلو و عقب

مشخصه‌هی شتاب (وابسته به بار)

بازده مناسب در بار اسمی

توانایی تحمل اضافه بار

اطمینان الکتریکی و حرارتی

قابلیت نگهداری و عمر مفید

ظاهر مکانیکی مناسب (اندازه، وزن،‌ میزان صدا، محیط اطراف)

پیچیدگی کنترل و هزینه

 

به منظور دریافت مشاوره، آگاهی از لیست قیمت و سفارش محصولات با مشاورین و کارشناسان شرکت گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان تماس حاصل فرمایید.

 

۸۸۸۴۳۷۷۲ – ۸۸۸۲۰۰۸۹ –۰۲۱

 

فکس : ۸۸۸۲۳۰۱۵ –۰۲۱

 

در اسرع وقت پاسخگو هستیم.

 

https://www.gozargah.biz