• March 19, 2024

ساختمان سازی با مصالح ساختمانی پیشرفته

تکنولوژی‌هایی که به کاهش مصرف انرژی در صنعت ساختمان سازی کمک می‌کنند

این روزها یکی از بحث‌های مهمی که با آن رو به رو هستیم بحث مصرف انرژی در ساختمان‌ها و صنعت ساختمان سازی است، هرچند با تبلیغات ساختمانی زیادی در این زمینه رو به می‌شویم، اما بد نیست این بار یک نگاه تکنولوژیک به این موضوع داشته و کمی بیشتر آن‌ را بررسی کنیم.

مصالح ساختمانی تازه‌ای که با آن‌ها رو به رو هستیم می‌توانند تا حدودی در این امر به ما کمک کرده و به صرفه‌جویی در مصرف انرژی منجر شوند، به عنوان مثال عایق‌های حرارتی و پنجره‌های دوجداره می‌توانند در فصول سرما با جلوگیری از خروج هوای گرم به افزایش صرفه‌جویی در این زمینه کمک کنند.

از طرفی دیگر تکنولوژی‌های نوین و جدیدی که به تازگی در صنعت ساختمان مورد استفاده هستند نیز تا حدود زیادی به این امر کمک می‌کنند، مثلا سیستم‌های مدیریت ساختمان و فناوری اینترنت اشیا که می‌توان آن‌ها را در این حوزه‌ به خوبی به کار گرفت.

مصالح ساختمانی که می‌توانند به صرفه‌جویی مصرف انرژی کمک کنند

یکی از عواملی که در مصرف انرژی موثر است، مصالح ساختمانی به کار رفته در ساختمان می‌باشد، به عنوان مثال عایق‌ها، نوع بتن‌ها و حتی رنگ به کار رفته در مصالح جزو موارد تاثیر گذار در این مورد هستند.

به عنوان مثال در شهرهای جنوبی کشور بیشتر ساختمان‌ها به رنگ‌های روشن ساخته می‌شدند تا از جذب بیش از حد گرما جلوگیری کرده و در فصل تابستان به کاهش مصرف انرژی  ناشی از کولرها کمک کنند.

تکنولوژی‌های جدید موثر در صرفه‌جویی مصرف انرژی

 

اینترنت اشیا یک تکنولوژی عمومی است که به کمک شبکه‌ی اینترنت یا شبکه‌های محلی یک ارتباط مطمئن میان اشیا و ابزارهای مورد استفاده برقرار می‌کند، سپس به کمک همین ارتباط تحت شبکه اقدام به ارسال اطلاعات با یکدیگر می‌نمایند.

موردی بعدی که می‌توان به عنوان یک تکنولوژی مفید در کنترل و بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت ساختمان سازی از آن یاد کرد، تکنولوژی BMS یا سیستم مدیریت ساختمان می‌باشد، این سیستم نیز تقریبا عملکری مشابه با فناوری IOT (اینترنت اشیا) دارد، با این تفاوت که اختصاصا برای ساختمان‌ها توسعه یافته و مورد استفاده قرار می‌گیرد، این سیستم از سنسورهای گوناگونی تشکیل شده که اقدام به جمع آوری اطلاعات از وضعیت ساختمان می‌کنند و آن را به واحد پردازش مرکزی ارسال کرده و سپس مورد پردازش قرار می‌دهند.

هرچند به کارگیری این‌گونه فناوری‌ها در نگاه اول اندکی هزینه‌بر بوده و شاید صرفه‌ی اقتصادی نداشته باشند اما در دراز مدت می‌توانند به طرز چشم‌گیری به بهبود مصرف انرژی کمک کرده و در نتیجه صرفه‌جویی در هزینه‌ها را برای شما به ارمغان بیاورند.

از طرفی دیگر علاوه بر مصالح ساختمانی که به بهبود مصرفی انرژی کمک می‌کنند، تجهیزات ساختمانی هستند که در این زمینه نقش دارند، به عنوان مثال رادیاتورها، پکیج‌ها، پنجره‌های عایق بندی شده، لامپ‌ها، وسایل سرمایشی و گرمایشی، شیرهای آب و… همه و همه از جمله مواردی هستند که می‌تواند به نوبه‌ی خود به بهبود مصرف انرژی و صرفه جویی در آن به خصوص در صنعت ساختمان و ساختمان سازی کمک کنند.

با وجود تبلیغات ساختمان بسیار زیاد در این زمینه اما همچنان توجه چندانی به این موارد نشده و کمتر کسی، به خصوص در کشور ما این نوع فناوری‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهد، اما باید بدانیم صنعت ساخت و ساز وساختمان نیز پا به پای تکنولوژی در حال حرکت بوده و استفاده از ترندهای جدید این صنعت در پیوند با تکنولوژی‌ها نوین به حفظ منابع ارزشمند انرژی، سرمایه‌های انسانی و همچنین افزایش سطح رفاه و آسایش اهالی ساختمان کمک چشم‌گیری می‌کنند.