• March 19, 2024

آیا من یک درونگرا هستم؟

آیا من یک درونگرا هستم؟

این پرسشی است که ممکن است بسیاری افراد در مقاطع مختلف زندگی از خود بپرسند اما آیا وقعاً راهی هست تا بدون مشاوره روانشناسی به این پرسش پاسخ دهیم؟ به شکل قطعی خیر اما می‌توان با بررسی برخی ویژگی‌ها این موضوع را بررسی کرد. ما در این یادداشت چهار پرسش کلیدی و مهم را برای تعیین درونگرا بودن یا نبودن شما مطرح کرده و به آن پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید تا بدون مراجعه حضوری جهت مشاوره روانشناسی در اصفهان این موضوع را در مورد شما بررسی کنیم. کافیست تا پاسخ مد نظر خود را با پاسخ‌های نوشته شده مقایسه کنید تا در مورد درونگرا بودن خود به پاسخی نسبی برسید.

درونگرایان افراد ساکت‌تری هستند

آیا ترجیح می‌دهید که بخش مهمی از روز را در تنهایی سپری کنید؟

خب باید گفت اگر پاسخ شما مثبت است، شما یک درونگرا هستید. افراد درونگرا از ماندن در خانه لذت می‌برند و در واقع حتی برای رسیدن به آن تلاش می‎‌کنند! اگر درونگرا باشید احتمالاً نشستن روی کاناپه و دیدن قسمت‌های متوالی از یک سریال طولانی را به شهربازی رفتن ترجیح خواهید داد. خواندن، بازی‌های رایانه‌ای، نوشتن و آشپزی مهم‌ترین سرگرمی‌های شما هستند. البته در مجموع حتی در انجام سرگرمی‌های خود نیز زیاده‌روی نکرده و در حد تعادل برای آن‌ها برنامه دارید.

آیا ندای درون شما در تمام مواقع بیدار است؟ پس درونگرا هستید!

باید گفت که افراد درونگرا ندای درون غالبی دارند و خاموش کردن آن برای‌شان ممکن نیست. گاهی حتی این صدا، باعث اختلال در خواب شب آن‌ها نیز خواهد شد! یک فرد درونگرا همزمان با اینکه با افراد صحبت می‌کند یا به آن‌ها گوش می‌دهد، ندای درونش جاری است. این صدا گاهی ممکن است حتی برخی اشتباهات پنج سال پیش را نیز به فرد درونگرا سرکوفت بزند! این ندای درون ممکن است اصلاً وقت‌شناس نبوده و وسط یک امتحان مهم سراغ شما بیاید.

برخلاف باور عامه، درونگرایان رهبران ممتازتری هستند

آیا در تنهایی بخش اعظم وقت خود را به فکر کردن اختصاص می‌دهید؟

واقعیت این است که افراد درونگرا در اوقات فراغت خود، اکثر مواقع در حال فکر کردن و اندیشیدن هستند. این موضوع تا جایی برجسته و چشمگیر است که حتی می‌توان فکر کردن را نوعی سرگرمی برای آنان قلمداد کرد. معمولاً فرآیند فکر کردن این افراد زمان‌بر است چون ذهنی چند لایه دارند و بسیار طول می‌کشد تا بتوانند این لایه‌ها را بازگشایی کنند. این باعث می‌شود تا این تیپ شخصیتی در اکثر موارد ذهن خلاق‌تری داشته و عملکرد فکری بهتری داشته باشند. موضوع این است که یک درونگرا بخاطر تجربه زیاد در فکر کردن، از این کار لذت می‌برد!

آیا در جمع‌های شلوغ و دوستانه نیز حس تنهایی دارید؟

علت پاسخ مثبت درونگرایان به این پرسش در این است که برای ایجاد حس یگانگی و همگرایی با یک گروه، نیاز است تا شخص از درون خود فاصله بگیرد و این برای یک فرد درونگرا اصلاً دلپذیر نیست. شاید بخاطر این که نمی‌توانید صدای درون خود را به شکل واضحی بشنوید از شلوغی و چنین جمع‌هایی نفرت دارید اما در هر صورت، حتی با شنیدن مدوام این صدا نیز، شلوغی شما را پژمرده و خسته خواهد کرد. یک فرد درونگرا نمی‌تواند از جمع، دسته و گروه انرژی بگیرد.