• April 20, 2024

ویروس کرونا دلتا چیست و چه علائمی دارد؟

ویروس کرونا دلتا چیست و چه علائمی دارد؟

کووید ۱۹ دلتا نوعی از این بیماری با قابلیت انتقال بسیار بالا است که در دسامبر سال ۲۰۲۰ در کشور هند یافت شد و اکنون در بسیاری از کشورها شیوع پیدا کرده است. در این مقاله به برخی موارد که نیاز است در مورد این نوع ویروس بدانید، اشاره خواهیم کرد.

نوع دلتا توسط سازمان بهداشت جهانی در ماه مه “نوع نگرانی” اعلام شد. زمانی این اصطلاح استفاده می شود که شواهد بیشتری وجود دارد که نوع ویروس قابلیت انتقال بیشتری دارد، باعث بیماری شدیدتر می شود یا اثربخشی واکسن ها یا درمان ها را کاهش می دهد.

برای تقویت سیستم ایمنی خود و مقابله بهتر با ویروس کرونا می توانید از مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی کمک بگیرید. برای تهیه این مکمل ها به داروخانه اینترنتی مراجعه کنید.

  1. نوع دلتای ویروس کرونا سرعت انتقال بسیار بالایی دارد. ویروس کرونا دلتا از ۱۴ ژوئن یعنی تنها ۶ ماه پس از کشف، به ۷۴ کشور رسیده است و در برخی کشورها نظیر انگلیس، از تعداد مبتلایان به ویروس کرونا آلفا پیشی گرفته است. تحقیقات نشان می دهد که دلتا، که به طور رسمی با عنوان B.1.617.2 شناخته می شود، از بین انواع شناخته شده تاکنون، از جمله نوع آلفا که برای اولین بار در انگلیس شناسایی شد و قدرت انتقال بالایی داشت، مسری ترین است.

یکی از راه هایی که اپیدمیولوژیست ها برای تخمین قابلیت انتقال یک نوع جدید ویروس استفاده می کنند، بررسی چیزی است که به عنوان نرخ حمله دوم نامیده می شود. این بررسی شامل ردیابی تماس هایی است که افرادی که به انواع مختلف ویروس مبتلا می شوند، داشته اند و این که ببینند چه تعداد از افرادی که با این بیماران در تماس بوده اند، به این ویروس آلوده شده اند.

دانشمندان هنوز در مورد علت این امر، یعنی قدرت انتقال بالای این نوع ویروس مطمئن نیستند اما فکر می کنند تغییرات مربوط به پروتئین ویروس ممکن است منجر به انتقال راحت آن به سلول های بدن انسان شده باشد. تحقیقات دیگری نشان داده است که جهش در نوع دلتا کمک می کند تا این ویروس زمانی که به سلول های انسان برخورد می کند، بهتر با آن ترکیب شود. اگر ویروس بتواند با سلول های بدن به راحتی ترکیب شود، توانایی آن را دارد که سلول های بیشتری را آلوده کرده و به سیستم ایمنی بدن غلبه کند.

اگر نگران انتقال این بیماری هستید می توانید بدون مراجعه حضوری به داروخانه و از طریق داروخانه آنلاین  انواع ضدعفونی کننده و ماسک را خریداری کنید.

  1. نوع دلتای کووید ۱۹ افراد جوان را بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد. در انگلستان، مطالعات نشان داد که کودکان و بزرگسالان زیر ۵۰ سال ۲٫۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا به این نوع ویروس هستند. پزشکان هندی گزارش کرده اند که کووید ۱۹ در حال حاضر بیشتر افراد جوان را تحت تأثیر قرار می دهد که در بیمارستان نیز بستری نشده و کل خانواده را مبتلا می کنند.
  2. به نظر می رسد علائم نوع دلتا شدیدتر هستند. در صورت داشتن نوع دلتا، ممکن است کار افراد بیشتری به بیمارستان بکشد. مطالعات نشان می دهد احتمال خطر بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا دلتا در بیمارستان تقریباً دو برابر رقم آلفا است.

در چین، پزشکان می گویند بیماران مبتلا به نوع دلتا نسبت به بیمارانی که در اوایل بیماری همه گیر درمان شدند، بیماری شدید تری دارند و به نظر می رسد که وضعیت آنها خیلی سریعتر رو به بدتر شدن می رود. یک تجزیه و تحلیل توسط PHE از بیش از ۳۸۰۰۰ مورد COVID-19 در انگلیس نشان داد که افراد مبتلا به نوع دلتا ۲٫۶۱ برابر بیشتر از بیماران مبتلا به نوع آلفا در بیمارستان بستری هستند.

علائم اصلی نوع دلتا ویروس کرونا عبارتند از:

  • سردرد
  • گلو درد
  • آبریزش بینی
  • تب

وجود سرفه در این نوع کمتر بوده و از دست دادن بویایی نیز در ۱۰ علائم رایج ذکر نشده است. محققان نگران هستند كه مردم ممكن است علائم را به عنوان سرماخوردگي بد اشتباه گرفته و از قرنطينه خودداري كرده و به انتشار این نوع ویروس كمك كنند. حتی افراد مبتلا به عفونت بدون علامت نیز می توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.

با جمع آوری اطلاعات بیشتر دانشمندان، تصویر واضح تری از علایم دلتا ایجاد می شود. افراد باید در مورد علائم دیگر ویروس کرونا مانند سرفه، تنگی نفس، سردرد، خستگی یا از دست دادن حس چشایی یا بو در کاملا هوشیار باشند.

در هر ساعتی از شبانه روز که به داروهای بی نسخه احتیاج داشته باشید، می توانید آنها را از داروخانه اینترنتی شبانه روزی تهیه کنید.

 

منبع: www.webmd.com