• April 25, 2024

روانشناس متخصص وسواس

روانشناس متخصص وسواس

بهترین دکتر روانشناس تهران برای درمان وسواس صرفا به دنبال کاهش موقتی علائم وسواس نیستند. درمان وسواس باعث تغییر رفتار و افکاری می شود که گاهی اوقات تغییر آنها سخت به نظر می رسد. با توجه به پژوهش های اخیر، درمان های شناختی و رفتاری مبتلایان به وسواس حتی بیشتر از داروها موثر بوده اند. گاهی اوقات و با تشخیص درست روانشناس، رواندرمانی می تواند با داروها ترکیب شود تا بهترین نتیجه بدست آید.

چه وقت به روانشناس وسواس مراجعه کنیم

وسواس میزان شیوع تقریباً بالایی در افراد جامعه دارد. اختلال وسواس فکری و عملی معمولا باعث آشفتگی هایی در خانواده ها می شود. مشکلات خانوادگی زمینه را برای شدت یافتن وسواس فراهم می آورد. اما اعضاء خانواده با آموزش های صحیح و به موقع می توانند نقش موثری در بهبود فرد بیمار ایفا کنند.

رفتارهای وسواسی به منظور کاهش اضطراب زیربنایی است. اما خیلی مواقع این رفتارها به عنوان مشکل اصلی تلقی می شوند. اضطراب و نام امنی فرد بیمار توسط بهترین روانشناسان تهران و سایر شهرها مورد تحلیلی قرار می گیرد و برنامه درمانی با اصول خاصی مدیریت می شود.

وسواس چیست

وسواس، تخیلات تکرار شونده، الگوهای رفتاری سخت و احساساتی است که تبدیل به عادت می شوند. آنها همه توسط یک فرد حفظ می شوند زیرا اضطراب او را کاهش می دهند.

درمان وسواس فکری، ابتدا باید کارکرد رفتار، احساس یا تخیلات تکراری را شناسایی و اصلاح کند. برای پایداری تغییر، لازم است تعامل های بین فردی به لحاظ کارکرد و قوانین بررسی شوند. در اصل این کارکردها ماهیتی رابطه ای دارند و در روابط بین قردی بررسی می شوند. در نتیجه به هم خوردن روابط بین فردی اضطراب بوجود می آید. این اضطراب ریشه بسیاری از رفتارهای جبرانی از قبیل وسواس به حساب می آید

بهترین دکتر روانشناس تهران برای درمان وسواس

با توجه به پیشرفت های جدید علم روانشناسی، وسواس و اجبار حاصل تعارض بین تکانه ها و تلاش برای کنترل آنها شناخته شده است. براساس ساختار روان انسان، انگیزه ها با موانع ناخودآگاه مواجه می شوند.ترس های ناخودآگاه انقدر قوی هستند که به هوشیاری وارد نشوند. درنتیجه ترس به اشیاء یا دیگر موضوعات از قبیل آلودگی تغیر مسیر می دهد.

همجوشی فکر و عمل

برای بیمار مبتلا به وسواس صرف فکر کردن در مورد مسئله آزار دهنده (مانند تلاش برای استقلال بیشتر) از نظر اخلاقی مساوی با انجام چنین عملی است. این عمل همجوشی فکر و عمل نامیده می شود. این یکی از دلایلی است که افکار سرزده برای مبتلایان به اختلال وسواس فکری ناراحت کننده تر است.

به یک مثال دیگر توجه کنید. فرد مبتلا به وسواسی را تصور کند که تصادف می کند. یا دچار یک بیماری جدی شده است. او از این به بعد احتمال وقوع این حوادث را بیشتر می بیند. او حتی ممکن است باور داشته باشد که اگر فکر کند، بدان معناست که واقعه ای اتفاق خواهد افتاد. مگر اینکه کاری برای جلوگیری از آن اقدامی انجام دهد.

رفتاردرمانی وسواس توسط روانشناس

انواع مختلفی از تکنیک های رفتاردرمانی برای درمان وسواس وجود دارد. اما بیشتر این درمان ها معطوف به مواجهه با آنچه است که از آن ترس وجود دارد.

این مواجهه فرصتی را برای دستیابی به اطلاعات جدید فراهم می آورد. شما می توانید امیدوار باشید که بدترین ترس های شما قابل تحمل هستند.

مواجهه و جلوگیری از پاسخ

یکی از رایج ترین و موثرترین روش های رفتار درمانی وسواس، درمان مواجهه و پیشگیری از پاسخ است. این روش شامل قرار گرفتن در معرض اضطرابی است که توسط وسواس شما سرکوب می شود.

در مرحله بعد جلوگیری از اجبارها برای کاهش اضطراب انجام می شود. این چرخه مواجهه و جلوگیری از پاسخ تکرار می شود تا زمانی که دیگر رفتار وسواسی برای کاهش اضطراب به کار گرفته نشود.

این درمان چقدر زمان می برد

درمان مواجهه و پیشگیری از پاسخ معمولاً ۶ ماه به طول می انجامد. این جلسات توسط بهترین دکتر روانشناس تهران یا سایر شهرها انجام می شود. در بین جلسات معمولاً از شما خواسته می شود که درمان را در خانه نیز ادامه دهید.

در حالی که در این درمان، روانشناس ترجیح می دهد با قرار گرفتن در معرض جدی ترین محرک ها درمان را شروع کند، برخی روانشناسان ترجیح می دهند رویکرد تدریجی تری داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است فقط با فکر کردن، فرد را با محرک های اضطراب خود  مواجه کنند.

محدودیت های درمان وسواس

رفتار درمانی وسواس گاهی اوقات توسط بهترین روانشناس تهران استفاده می شود. اگرچه رفتار درمانی برای افرادی که درمان را کامل می کنند موثر است، اما محدودیت هایی نیز وجود دارد. رفتار درمانی شامل مواجهه با بدترین ترس های شما است. بسیاری از بیماران قبل از اتمام درمان، جلسات خود را ترک می کنند. رفتار درمانی سختی است و نیاز به انجام تکالیف در منزل دارد. رفتار درمانی برای افرادی که وسواس فکری را تجربه می کنند، ممکن است چندان موثر نباشد. رفتار درمانی می تواند پر هزینه باشد، اگرچه برخی بیمه ها ممکن است تمام یا بخشی از هزینه درمان را پوشش دهند.

شناخت درمانی وسواس

شناخت درمانی برای وسواس مبتنی بر این نظریه است که افکار منفی باعث وسواس و اجبارهای مضر می شوند. گرچه اکثر مردم افکار روزمره و اغلب عجیب و غریب را تجربه می کنند، اما اگر مبتلا به وسواس باشید ممکن است اهمیت یا خطر چنین افکاری را بیش برآورد کنید.

تفکر جادویی

اگر مبتلا به وسواس فکری هستید، ممکن است میزان وقوع یک حادثه فاجعه بار را بیش از حد تخمین زده و احساس کنید باید برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام دهید. به عنوان مثال، ممکن است شما یک تمایل غیرقابل کنترل برای شمارش یا سفارش یک شی خاص را برای جلوگیری از سقوط هواپیما تجربه کنید. هرچند شما می دانید، شمارش یا سفارش یک شی خاص نمی تواند تاثیری در سقوط یا عدم سقوط هواپیما داشته باشد. روانشناسان این الگوی فکری غیرمنطقی را تفکر جادویی می نامند.

افکار منفی

شناخت درمانی شامل بررسی الگوهای تفکر مضر و ارائه گزینه های قابل قبول توسط بهترین روانشناس تهران است. افکار واقع بینانه  باید جایگزین شوند. ممکن است از برخی از تحریفات موجود در تفکر خود غافل باشید و روانشناس با اشاره به این موارد به شما کمک می کند. یک روانشناس شناخت درمانی را اغلب با عناصر رفتار درمانی ترکیب می کند. به عنوان مثال ممکن است دکتر روانشناس، شما را مجبور کند برخی از نتیجه گیری های جلسات درمانی را در روزمره آزمایش کنید.

درمان شناختی چقدر طول می کشد؟

درمان شناختی در صورت همکاری بیمار می تواند حدود چهارماه به طول بیانجامد. جلسات شناخت درمانی کوتاه هستند و حدود یک ساعت طول می کشند. شما تکالیف منزل دارید. این کالیف شامل یادداشت برداری از افکار و احساسات می شود.

به روانشناسی اعتماد کنید

تصمیم گیری برای انجام درمان های روانشناسی باید با مشورت روانشناس به عنوان بخشی از برنامه درمانی کلی اتخاذ شود. با توجه به تحقیقاتی انجام شده، رفتار درمانی و شناخت درمانی می توانند به یک اندازه موثر هستند. با این حال، در عمل آنها اغلب برای دستیابی به بهترین نتایج با هم ترکیب می شوند. مهم نیست که چه نوع درمانی را شروع می کنید. هنگامی که به طور فعال با بهترین روانشناس تهران کار می کنید، بسیار ضروری است که در مورد علائم، احساسات، افکار و سایر موارد صادق باشید. این به شما کمک می کند تا تصویری کامل از مشکل خود ایجاد کنید.

چگونه با افکار وسواسی مواجه شویم

آگاهی از فکر در مقابل تلاش برای سرکوب آن اولین قدم است. شما می توانید از یک فکر سرزده آگاه شوید بدون اینکه بخواهید جلوی آن را بگیرید.

شما می توانید با تلاش برای تشخیص اینکه این فکر ناسازگار است آگاهانه آن را به چالش بکشید. اولین قدم شما در هنگام آگاهی از افکار یادداشت کردن آنها می باشد.

ممکن است تجسم خود در فاصله ای دور از فکر و مقاومت در برابر وسواس سخت باشد. اما با کمک بهترین دکتر روانشناس تهران خنثی کردن افکار وسواسی از این طریق می تواند به شما کمک کند احساس کنترل بیشتری داشته باشید.

هنگامی که توانستید بین خود و افکار خود فاصله ایجاد کنید، می توانید عینی تر به آنها نگاه کنید. سپس، می توانید بفهمید که چه عواملی باعث ایجاد افکار شما می شوند و نگاهی دقیق (اما غیر قضاوتی) به خود داشته باشید.

سعی کنید در طی این روند خیلی به خود سخت نگیرید و از درمان وسواس فکری دلسرد نشوید. کمی طول می کشد تا از افکار خود فاصله بگیرید. تفکر وسواسی ذاتاً شدید و مداوم است. گاهی اوقات که به خودتان دستور می دهید که فکر نکنید، باعث می شود توجه بیشتری به آن فکر بکنید.

این بسیار شبیه به زمانی است که کسی به شما می گوید به چیز خاصی فکر نکنید. برعکس این موضوع اتفاق می افتد و ناگهان تنها چیزی که فکرش را می کنید همان چیز خاص است. برای دریافت نوبت روانشناسی به لینک زیر مراجعه فرمائید:

https://drraminalavi.com

/